godło
Herb Dęblin

Karta pracy nr 2

Dzień dobry Kochani :)
W dniu dzisiejszym przesyłam Wam: rebusy i zagadki, a także przysłowie o wiośnie.
Przeczytanie krótkiego tekstu o mieszkańcach łąk i pól w czasie wiosny oraz obrazek do pokolorowania o wiośnie a także przysłowie i muzykę związaną z wiosną.
Przesyłam Wam dzieci informację znaczenia przysłowia ,,Kwiecień -plecień bo przeplata trochę zimy trochę lata" - i  na podstawie informacji Moi drodzy zobrazujcie wymienione Wam przysłowie. W kwietniu występuje duża zmienność pogodowa (szybka zmiana pogody, np. z ciepłego słonecznego dnia na zimny i pochmurny).

Mam dla Was propozycję relaksacyjną:
Połóżcie się na łóżku lub na kocu na podłodze wygodnie i wysłuchajcie nagrania Vivaldiego ,,Wiosna" zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie ,że jesteście na łące. Kiedy słysząc śpiew ptaków - to Wy wtedy unieście ręce do góry i przez chwilę pomachajcie i opuście ręce i ułóżcie ręce wygodnie, wzdłuż ciała.

https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI

Do zobaczenia jutro buziaczki dla Was dzieciaczki:):):)

Karta pracy nr 3

Kochani uczniowie :)
Dziś przesyłam, Wam tekst na temat Świąt Wielkanocnych, a także o ich symbolach. Dla młodszych uczniów przesyłam kilka rysunków do pokolorowania.


Drugą moją propozycją dla starszych uczniów jest założenie małego kącika zielonego w warunkach domowych.

Materiały potrzebne do założenia kącika zielonego:

• nieduży spodek,
• wata,
• nasiona rzeżuchy.

Sposób wykonania:
Na spodek ułóżcie nie grubo nawilżoną wodą watę, a następnie rozsiewajcie nasionka rzeżuchy. Pamiętajcie o zwilżaniu waty! (bo nasionka nie wykiełkują).
Po kliku dniach będzie już kiełkować, a później wzrastać. Jak będzie wyrośnięta możecie ją spożywać na kanapki.
Życzę Wam smacznego i do jutra 😀

WIELKANOC TUŻ, TUŻ...
Wielkanoc (Niedziela Wielkanocna, Wielka Niedziela, Zmartwychwstanie Pańskie, w prawosławiu: Pascha mazow. Wielki Dzień) – najstarsze i najważniejsze święto chrześcijańskie celebrujące misterium paschalne Jezusa Chrystusa: jego mękę, śmierć i zmartwychwstanie, obchodzone przez kościoły chrześcijańskie zachowujące Nicejskie wyznanie wiary (325 r.). Rozwinęło się od święta obchodzonego w duchu i prawdzie (J 4,24) w ramach żydowskich obrzędów Pesach. Następnie, po oddzieleniu Kościoła od Synagogi, stało się prostym dorocznym świętem poprzedzonym jednym lub kilkoma dniami postu, sprawowanym jako całonocne czuwanie (Wigilia Paschalna), w czasie którego opowiadano historię zbawienia zwieńczoną w wydarzeniach paschalnych z udziałem Jezusa Chrystusa i składano eucharystyczną ofiarę prawdziwego Baranka (por. Orędzie paschalne) – Syna Bożego. A ostatecznie przybrało formę trzydniowego obchodu tzw. Triduum Paschalnego, poprzedzonego czterdziestodniowym okresem przygotowania (wielki post) i kontynuowanego radosną celebracją pięćdziesięciu dni okresu wielkanocnego aż do święta Zesłania Ducha Świętego.
Obrzędy Wigilii Paschalnej, Wielkiej Nocy par excellence, stanowiącej serce Niedzieli Zmartwychwstania Pańskiego, jak ukazują, np. przepisy obrządku rzymskiego, rozpoczynają się w sobotę po zapadnięciu zmroku. „Nie wolno ich rozpocząć, zanim nie zapadnie noc, a należy je zakończyć przed świtem”. Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego jest wspominana w ciągu roku liturgicznego poprzez świętowanie niedzieli. Jak się wyraził Jan Paweł II w liście Dies Domini, niedziela jest „paschą tygodnia, podczas której świętujemy zwycięstwo Chrystusa nad grzechem i śmiercią, dopełnienie w Nim dzieła pierwszego stworzenia i początek «nowego stworzenia» (por. 2 Kor 5, 17).

Symbole Wielkanocy

Baranek w koszyczku wielkanocnym
– symbol zmartwychwstałego Chrystusa, czystości, pokory, niewinności, posłuszeństwa. Baranek przypomina o tym, że Jezus odkupił nasze grzechy i jesteśmy zaproszeni na Ucztę Pańską. Powinien mieć najważniejsze miejsce w koszyczku oraz świątecznym stole, by przypominał o najważniejszym przesłaniu Wielkiej Nocy.

Jajka w koszyczku wielkanocnym
– symbol nowego życia, płodności, odrodzenia. Według zwyczaju w niedzielę wielkanocną należy podzielić poświęcone jajko na tyle części, ile jest osób w rodzinie. Następnie wszyscy dzielą się pokarmem i składają sobie życzenia wielkanocne. Tradycja mówi, że swój kawałek powinno się zjeść na stojąco, ma to zapewnić zdrowie.
Kolory skorupek jajek mają znaczenie. Żółty, zielony, różowy to symbole nowego życia, odrodzenia, nadziei, urodzaju i radości. Czerwony przypomina o męce Chrystusa, Jego zwycięstwie oraz krwi (esencji życia). Niebieski symbolizuje czystość i zdrowie, brązowy – ziemię, czarny z białym – szacunek dla zmarłych, a fioletowy oznacza żałobę wielkopostną. Jajka można dowolnie dekorować, gdyż są ważną i piękną ozdobą koszyczków oraz stołów wielkanocnych. Nazywa się je w zależności od techniki zdobienia. Najpopularniejsze to pisanki, kraszanki, nalepianki i drapanki.

Chleb w koszyczku wielkanocnym
– symbol ciała Jezusa, pokarm niezbędny do życia, dar Boży. Ma zapewnić pomyślność i dobrobyt. Symbolizuje codzienne potrzeby człowieka: godne życie, gościnność, sytość.

Wędliny, mięso w koszyczku wielkanocnym
– mają symbolizować dostatek, zamożność, płodność i zakończenie postu. W koszyczku powinny znaleźć się różne wyroby mięsne (np. szynka, kiełbasa, polędwica).

Sól w koszyczku wielkanocnym
– nieśmiertelność, trwałość, oczyszczenie, prawda. Życiodajny minerał ma odstraszać zło. Chroni od zepsucia i jest kwintesencją życia.

Pieprz i chrzan w koszyczku
– symbolizują mękę i cierpienie Chrystusa. Według tradycji ludowej mają zapewnić siłę.

Ciasto w koszyczku
(baby, kołacze, serniki) i nabiał – symbol umiejętności, doskonałości, przyjaźni człowieka z przyrodą.

Wiklina
(z wielkanocnego koszyka) – wytrwałość, zdolność do odradzania. Najczęściej koszyczki robione są z wierzbowych gałązek, które symbolizują nieśmiertelność duszy.

Bukszpan w koszyczku
– życie wieczne, odrodzenie. Roślina jest przez cały rok zielona, dlatego symbolizuje nadzieję i wieczność.

Zajączek – symbol wiosny, odradzającej się przyrody, witalności i pokory. Powinien znaleźć się na wielkanocnym stole. Według tradycji śpi z otwartymi oczyma, dzięki czemu pierwszy zobaczył Zmartwychwstanie Pana.
Kurczaczek – symbol nowego życia, odrodzenia. Powinien znaleźć się wśród świątecznych dekoracji stołu wielkanocnego, gdyż oznacza radość.
Młoda pszenica/ pędy owsa/ rzeżucha – życie, odrodzenie, zmartwychwstanie. Powinny znaleźć się na świątecznym stole. Symbolizują zieloną łąkę, dlatego też na nich powinno się ustawić figurę baranka. Całość powinna znaleźć się w centralnym miejscu stołu wielkanocnego.

 Karta pracy nr 4

Dzisiaj przesyłam Wam informacje o materiałach potrzebnych do wykonania ozdób świątecznych:


• Pisanka
-jajko(wydmuszka, jajko ugotowane lub może być jajko styropianowe),
- cekiny,
- brokat,
-papier kolorowy,
-sznurek kolorowy (może być też włóczka).


• Kurczak z papieru:
-kolorowy papier typu brystol, (ewentualnie biały brystol) - można okleić lub pomalować,
-nożyczki,
-klej,
-pomponiki lub zgniecione kawałki bibuły do naszej zabawy paluszkowej w łapanie ziarenek .
Wykonanie:
Z żółtego papieru wycinamy kształt owalu, z pomarańczowego dwa kwadraty na dziób, a osobno wycinamy czuprynkę. Z czarnego lub brązowego papieru robimy oczka można też przykleić gotowe oczka kreatywne.

Karta pracy nr 5

Przygotowałam dziś dla Was kilka propozycji tekstów z życzeniami świątecznymi, a także proponuję, abyście poszukali w domu własnych zbiorów o tematyce świątecznej (np. kartki, które dostajecie od rodziny).

1. Ciepłych, pełnych radosnej Nadzie i Świąt Zmartwychwstania Pańskiego,
a także kolorowych spotkań
z budzącą się do życia przyrodą – życzy
2. Zdrowia, szczęścia, humoru dobrego, a przy tym wszystkim stołu bogatego. Mokrego dyngusa, smacznego jajka i niech te święta będą jak bajka – życzy
3. Żeby śmiały się pisanki, uśmiechały się baranki, mokry Śmigus zraszał skronie, dużo szczęścia sypiąc w dłonie - z okazji świąt Wielkanocnych życzy .....
4. Na tę Wielkanoc życzyć Wam wypada ciepła domowego, miłości bliźniego, placka wybornego, spokoju świętego -
5. Pogody ducha, zdrowia i radości
oraz wszelkiego dobra
z okazji Świąt Wielkanocnych – życzy
6. Z okazji Świąt Wielkanocnych, życzę wszelkich łask Bożych,
pogodnych, zdrowych świąt i pomyślności w życiu osobistym -
Zapraszam moi drodzy do zrobienia własnej kartki świątecznej. Materiały którymi możecie się posłużyć to: blok techniczny( biały lub kolorowy), klej, nożyczki, cekiny,
brokat, farby plakatowe, plastelina, bibuła.

Wysyłam Wam do przeczytania informacje o zwyczajach Wielkanocnych w poszczególnych regionach.
Na kujawskim świątecznym stole królują kraszanki – barwione jajka, na których następnie wydrapywane są świąteczne wzorki. Niespotykanym w innym regionie zwyczajem jest tzw. półpościec. W trzecią niedzielę Wielkiego Postu chłopcy i młodzi mężczyźni rozbijają gliniane garnki z popiołem o drzwi domów, w których mieszkają panienki. Zabawa w rymowanki to tzw. przywołówki. W Niedzielę Wielkanocną chłopcy nawołują dziewczęta, układając na ich cześć wierszyki.
Święta Wielkiej Nocy na Śląsku rozpoczynają się poświęceniem różnokolorowych palemek w Niedzielę Palmową. Podobno według śląskiej tradycji domownicy po powrocie ze święcenia połykają po jednej kuleczce bazi, żeby ochronić się przed chorobami. Wielkanocne palemki wykorzystują też śląscy rolnicy, robiąc z nich krzyżyki i wtykając je w ziemie na swoich polach w Wielki Czwartek – dla ochrony przed suszą lub powodzią. Urodzajne plony na dany rok ma także zapewnić powstrzymanie się od jakiejkolwiek pracy w polu w trakcie świąt.
Wyjątkowo restrykcyjnie Ślązacy podchodzą do kwestii Wielkiego Piątku – ścisły post obejmuje wtedy także zakaz oglądania telewizji czy słuchania radia!
Tak jak Ślązacy, także Kaszubi wierzą w leczniczą i ochronną moc wierzbowych witek – pokazują to, dekorując nimi dom. W Wielki Piątek sadzą zaś drzewa i krzewy, wierząc, iż jest to idealna na to pora. Warto zauważyć, że polski zwyczaj święcenia koszyczka z pokarmami nie był na Kaszubach znany, zaistniał tam dopiero po drugiej wojnie światowej pod wpływem pozostałych regionów Polski. Kolejną różnicą jest sposób świętowania lanego poniedziałku, czyli śmigus-dyngus. Na Kaszubach jest to zdecydowanie śmigus – zamiast lania wodą smaga się po łydkach i nogach gałązką jałowca.
Region Małopolski i sam Kraków to tereny, gdzie tradycje Świąt Wielkanocnych sięgają aż średniowiecza. W nocy z Wielkiej Niedzieli na wielkanocny poniedziałek mieszkańców odwiedzają straszne zjawy, dziady i stwory, które nic nie mówiąc, żądają datków. Od domu do domu chodziła (do dziś chodzi, niestety już tylko jako atrakcja regionu, w trakcie widowiska) Siuda Baba, czarna od sadzy, bo przez cały rok pilnowania ognia nie wolno jej się było umyć. Tuż po świętach przychodziła natomiast pora na zabawy na Rękawce – tradycyjny odpust na Kopcu Kraka. Według legendy do usypania kopca ludzie nosili ziemię we własnych rękawach.
Mazowsze – stanowi mieszankę tradycji i kultur i nie ma aż tak wyraźnych i odmiennych od innych regionów kraju zwyczajów świątecznych. Ponoć istnieje jedyna mazowiecka, kultywowana po dziś dzień tradycja spożywania podczas świątecznego śniadania czerwonego barszczu zamiast białego.
Zachęcam do obejrzenia filmiku „Tradycje Wielkanocne

https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA&t=11s

Życzę Wam Wesołych Świąt - M. Krześniak

Karta pracy nr 6

Dzień dobry Kochani:)

Przygotowałam Wam trochę informacji na temat ochrony środowiska. Przeczytajcie tekst i niech każdy z Was odpowie sobie na pytanie - dlaczego musimy chronić nasza planetę przed zagrożeniem ekologicznym?

Ochrona środowiska - to wszystkie działania, które człowiek podejmuje na rzecz zachowania środowiska naturalnego w jak najlepszym stanie. Ochrona środowiska to zarówno naprawianie wyrządzonych już w tym obszarze szkód, jak i zaniechanie destrukcyjnych posunięć względem wszystkich ożywionych i nieożywionych elementów przyrody. Podstawą prawną, która wskazuje na to, jakie dokładnie działania uznaje się za ochraniające środowisko, jest Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. W art. 3 czytamy, że celem tych działań jest zachowanie i przywracanie równowagi przyrodniczej, w związku z czym ochrona środowiska polega przede wszystkim na:

a) racjonalnym kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu zasobami środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju,
b) przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom,
c) przywracaniu elementów przyrodniczych do stanu właściwego”.

Do ochrony środowiska zobowiązany jest każdy z nas, jak i powołane w tym celu są liczne instytucje oraz organizacje o zasięgu krajowym, jak i międzynarodowym. W Polsce najważniejszych ustaleń dokonuje Ministerstwo Środowiska. Kontrolą przestrzegania przepisów z zakresu ochrony środowiska zajmują się Główny Inspektorat Ochrony Środowiska oraz Państwowa Inspekcja Ochrony Środowiska.
Ocena stanu środowiska oraz raportowanie wyników z badań kontrolnych leży w granicach działalności między innymi Państwowej Rady Ochrony Przyrody. Z kolei Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej finansuje inwestycje, dzięki którym polskie standardy ochrony środowiska mają być dostosowane do wymogów Unii Europejskiej. Państwom członkowskim UE pomaga w polepszaniu stanu środowiska Europejska Agencja Środowiska (EEA). Stan środowiska na całym świecie monitoruje natomiast ONZ, która stworzyła do tego celu Program Środowiskowy Organizacji Narodów Zjednoczonych. Jeszcze inną organizacją, realizującą politykę ochrony środowiska jest Intergovernmental Panel on Climate Change, którego działania skupiają się wokół problemu wpływu człowieka na zmianę klimatu. Niezmiernie ważną rolę na płaszczyźnie ochrony środowiska naturalnego odrywają również liczne niezależne organizacje pozarządowe, takie jak Greenpeace, Fundacja WWF, Liga Ochrony Przyrody, Klub Gaja, Polski Klub Ekologiczny czy Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych.
Ochrona środowiska rozumiana jako całokształt działań na rzecz polepszania stanu środowiska naturalnego, obejmuje szereg inicjatyw oraz postaw. Są to działania wielokierunkowe i wieloaspektowe, mające charakter zarówno naukowy, jak i polityczno-społeczny.
W skali ogólnoświatowej zaliczymy do nich, na przykład, prace nad metodami ograniczenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery oraz wynajdywanie alternatywnych sposobów pozyskiwania energii (zamiast spalania węgla – elektrownie wodne, wiatrowe i słoneczne). Bardzo istotne jest również przeciwdziałanie zanieczyszczeniom wód, zarówno w wyniku awarii statków i tankowców na morzach, jak i zatruwania rzek ściekami oraz toksynami. Posunięciem na rzecz ochrony środowiska jest tworzenie parków narodowych i krajobrazowych oraz rezerwatów przyrody, dzięki którym możliwe staje się zachowanie równowagi przyrodniczej i bioróżnorodności. Ochrona środowiska przyrodniczego wiąże się bowiem z próbą ocalenia ekosystemów oraz poszczególnych gatunków zwierząt i roślin. Dokonuje się tego również poprzez walkę z kłusownictwem, przemytem gatunków, wypieraniem gatunków rodzimych przez gatunki nowe czy niszczeniem siedlisk.
Ochrona środowiska polega także na zaniechaniu wielu destrukcyjnych posunięć, na przykład wycinki lasów lub wypalania traw. Jej ważnym aspektem jest ponadto edukowanie społeczeństwa poprzez przedstawianie konsekwencji nadmiernej i destruktywnej eksploatacji zasobów naturalnych.
Celem naukowców, ekologów i przyrodników jest uwrażliwienie jednostki na podejmowanie słusznych wyborów konsumpcyjnych, właściwe gospodarowanie odpadami i dbanie o środowisko przyrodnicze w swoim bezpośrednim otoczeniu. Ochrona środowiska w wymiarze indywidualnym zakłada chociażby prawidłową segregację i utylizację śmieci, wykorzystywanie produktów wielokrotnego użytku, oszczędzanie wody oraz energii elektrycznej, ograniczenie emisji spalin czy dokarmianie ptaków w okresie zimowym.
Następnie przygotowałam dla uczniów młodszych rysunki z roślinami i zwierzętami, które są pod ochroną, abyście je pokolorowali w wolnym czasie, a dla starszych uczniów proponuję zaprojektowanie logo ochrony przyrody (pomysły należą do Was).
Moi kochani na zakończenie przesyłam Wam muzykę ,,Taniec przyrody "- posłuchajcie dla odprężenia i relaksu

https://www.youtube.com/watch?v=wYqcz1592SE

 

Życzę miłego dnia i do jutra – M. Krześniak

Karta pracy nr 7

O RECYKLINGU SŁÓW KILKA

Dzień dobry kochani:)

Na dzisiejsze zajęcia przygotowałam Wam informacje na temat recyklingu.

RECYKLING (recyklizacja, recyrkulacja, ang. recycling) – jedna z metod ochrony środowiska naturalnego. Jej celem jest ograniczenie zużycia surowców naturalnych oraz zmniejszenie ilości odpadów. Recykling obejmuje odzyskiwanie surowców z produktów odpadowych i wykorzystywanie ich do produkcji nowych, poszukiwanych towarów. Materiały, które nadają się do ponownego wykorzystania, bywają opatrzone kodem recyklingu.

Jak powinniśmy segregować śmieci? ( oznaczenia pojemników lub worków - załącznik).


Dla młodszych uczniów przygotowałam kilka kolorowanek o segregacji, natomiast dla starszych proponuję, aby ułożyli hasło ekologiczne ( np. dotyczące ochrony środowiska, recyklingu lub segregacji śmieci).

Małgorzata Krześniak

 

Karta pracy nr 8

Dzień dobry moi drodzy :)


Na dzisiejsze zajęcia przygotowałam Wam temat o gatunkach roślin i zwierząt objętych Czerwoną Księgą.

Co to jest Czerwona księga?

Czerwona Księga - jest to rejestr zagrożonych gatunków zwierząt i roślin na terenie Polski. Została stworzona na wzór międzynarodowej Czerwonej księgi gatunków zagrożonych. Zawiera listę ginących gatunków zwierząt z dokładnym ich opisem i mapami rozmieszczenia. Określa także stopień zagrożenia poszczególnych gatunków, rzadkość ich występowania oraz stosowane i proponowane sposoby ochrony.
Dla Polski czerwoną księgę zwierząt opracowuje Instytut Ochrony Przyrody PAN w Krakowie (dawniej Zakład Ochrony Przyrody i Zasobów Naturalnych PAN), przy współpracy z kilkudziesięcioma naukowcami z całej Polski.

Kategorie zagrożenia gatunków w Polskiej czerwonej księdze zwierząt:

-EX – gatunki wymarłe (2 gatunki) tarpan, tur.
-EXP – gatunki zanikłe lub prawdopodobnie zanikłe w Polsce (kręgowce – 14 gatunków, bezkręgowce – 22 gatunki) m.in. drop zwyczajny, jaszczurka zielona, jesiotr zachodni, karliczka zwyczajna, norka europejska, pustułeczka, sęp płowy, strepet, suseł moręgowany, brodawnica, mrówkolew drzewny, pazurecznik wielki.
-CR – gatunki skrajnie zagrożone (kręgowce – 22 gatunki, bezkręgowce – 67 gatunki)m.in. bekasik, dzierzba rudogłowa, gadożer zwyczajny, głuszec zwyczajny, kozica tatrzańska, kraska, kulon zwyczajny, łosoś, modraszek gniady, niepylak apollo, orlik grubodzioby, orzełek włochaty, rybitwa czubata, rybitwa popielata, sokół wędrowny, świstun zwyczajny, wąż Eskulapa, żołędnica europejska, morświn zwyczajny.
-EN – gatunki bardzo wysokiego ryzyka, silnie zagrożone (kręgowce – 23 gatunki, bezkręgowce – 80 gatunków)m.in. batalion, cietrzew zwyczajny, koza złotawa, minóg morski, nocek łydkowłosy, orzeł przedni, podgorzałka zwyczajna, suseł perełkowany, świstak tatrzański, troć jeziorowa, zając bielak, żółw błotny, żbik europejski, żubr europejski, modraszek orion, szczeżuja spłaszczona.
-VU – gatunki wysokiego ryzyka, narażone na wyginięcie (kręgowce – 15 gatunków, bezkręgowce – 54 gatunki)m.in. gniewosz plamisty, minóg rzeczny, piekielnica, uszatka błotna, wodniczka, modraszek alkon, trajkotka czerwona, niepylak mnemozyna
- gatunki niższego ryzyka, ale bliskie zagrożenia (kręgowce – 30 gatunków, bezkręgowce – 14 gatunków)m.in. piskorz, ryjówka średnia, ryś euroazjatycki, wilk szary, niedźwiedź brunatny.
-LC – gatunki na razie niezagrożone wymarciem, z różnych powodów wpisane do Czerwonej Księgi (kręgowce – 23 gatunki, bezkręgowce – 1)m.in. mroczek posrebrzany, podkowiec duży, rzęsorek mniejszy, traszka karpacka.
Polska czerwona księga roślin – wybór taksonów roślin (ogromna większość w randze gatunku) zagrożonych na terenie Polski wyginięciem, a także tych, które już wyginęły. Obejmuje paprotniki i rośliny nasienne występujące w XIX, XX i XXI wieku na terenie Polski, w jej obecnych granicach. Kolejne wydania księgi obejmują coraz bardziej obszerny wykaz gatunków, zbliżając jej zawartość do Czerwonej listy roślin i grzybów Polski, stanowiącej pełny rejestr gatunków zagrożonych wraz z ich klasyfikacją do odpowiednich kategorii zagrożenia. Pierwsze książkowe wydanie polskiej czerwonej księgi roślin ukazało się w 1993 r. Księga ta zawierała opisy 206 taksonów, w tym 34 wymarłych. Drugie wydanie ukazało się w 2001 r. i dotyczy już 296 taksonów. Liczba ta stanowi 58% gatunków zagrożonych w naszej florze (zgodnie z Czerwoną listą) oraz 15% gatunków flory roślin naczyniowych Polski. Trzecie wydanie ukazało się w 2014 r. Obejmuje 370 taksonów paprotników oraz roślin kwiatowych i jest rozszerzone w stosunku do poprzedniego o 84 taksony. Klasyfikacja kategorii zagrożenia jest analogiczna do kategorii ustalonych przez Światową Unię Ochrony Przyrody (NUCI) w 1994 r. (nie uwzględnia zmian wprowadzonych przez NUCI w kryteriach i klasyfikacji w 2001 r.).

Mam dla Was propozycję wykonania pracy plastycznej. Dla młodszych proponuję kolorowanie kredkami (ołówkowymi, pastelami) wybranego zwierzęcia lub rośliny chronionej. A dla starszych mam propozycje, aby zaprojektowali logo zwierzęcia lub rośliny pod ochroną.


Życzę owocnej pracy twórczej - M. Krześniak

Karta pracy nr 9

Witajcie moi drodzy :)

Na dzisiejsze zajęcia przygotowałam Wam informacje na temat wody i tego, jaką spełnia w życiu człowieka, zwierząt a także roślin?

Woda jest główną składową organizmów żywych i warunkuje ich przetrwanie. Cechuje się specyficznymi właściwościami fizycznymi i chemicznymi, wyróżniającymi ją na tle innych cieczy. Woda występuje powszechnie w wielu obiektach układu planetarnego i jest obecna w materii międzygwiazdowej. Woda na Ziemi to przede wszystkim oceany, morza, rzeki, jeziora i sztuczne zbiorniki wodne oraz lodowce. W atmosferze ziemskiej pierwiastek ten występuje w postaci pary wodnej i chmur.
Woda jest także ważnym składnikiem budowy płaszcza Ziemi. Najważniejsza z perspektywy biologicznej jest wodą służąca do picia – uzdatniona woda, dzięki której możliwe jest utrzymanie wielu fundamentalnych funkcji życiowych organizmu. Woda to przezroczysta ciecz, przybierająca również gazowy i stały stan skupienia. Jako gaz określana jest parą wodną, jako ciało stałe – lodem. Dzięki temu, że w temperaturze pokojowej utrzymuje się w stanie ciekłym, może być podstawą funkcjonowania organizmów. Woda nie ma zapachu i w małych ilościach wydaje się bezbarwna. Duże ilości wody charakteryzują się lekko błękitnym odcieniem. Barwę tę woda zyskuje w wyniku oscylacyjnej absorpcji światła widzialnego.

Rodzaje i znaczenie wód
Występująca w naturze woda jest mieszaniną gazów i soli mineralnych. Najwięcej soli zawiera woda morska, a dalej woda mineralna. W zależności od stężenia soli mineralnych rozróżnia się wodę miękką, która ma ich niewiele, oraz wodę twardą z wysoką zawartością soli wapnia i magnezu. Metodą odwirowywania zwykłej wody można uzyskać również wodę ciężką, bogatą w ciężki izotop wodoru, czyli deuter (D₂O). Woda ciężka ma zastosowanie przede wszystkim w technikach jądrowych, a dla organizmów żywych stanowi silną toksynę. Woda twarda i woda miękka, a także woda przemysłowa czy destylowana należą do grupy wód użytkowych. Do niej też zalicza się najważniejszy z punktu widzenia biologicznego rodzaj wody – wodę pitną, pozyskiwaną z wodociągów lub złóż mineralnych. Woda pitna warunkuje przetrwanie wszystkich organizmów żywych. Ciało człowieka w 70% składa się z wody, która pełni funkcję transportera dla substancji odżywczych, enzymów i hormonów, zapewnia właściwe funkcjonowanie gospodarki elektrolitowej, reguluje temperaturę ciała i umożliwia metabolizm.

Proponuję Wam doświadczenie, aby je przeprowadzić potrzebujecie: wodę, 2 jednakowe przezroczyste naczynia, sol, cukier, ryz, makaron, łyżeczkę do mieszania
Sposób wykonania doświadczenia:
Przygotujcie 2 przezroczyste naczynia , do których wlejecie jednakowa ilość wody; następnie do jednego z nich wsypcie sol lub cukier i zamieszajcie łyżeczką, do drugiego wsypcie ryz albo makaron i zamieszajcie tak samo łyżeczka . Swoje spostrzeżenia zapamiętajcie lub zapiszcie na kartce.

Dla dzieci młodszych przygotowałam zabawę ,,Pada deszcz".
Instrukcja do zabawy: usiądźcie wygodnie na dywanie, po włączeniu muzyki ze spadającym deszczem na początku cichym, opuszkami palców uderzajcie lekko o podłogę ,a gdy natężenie deszczu będzie mocniejsze to uderzajcie cala dłonią o podłogę. Kilka razy powtórzcie te zabawę , możecie zaprosić swoje rodzeństwo do zabawy.

https://www.youtube.com/watch?v=d-FFl2LkL9o 

Miłego dnia i udanej zabawy 😀 - M. Krześniak

Karta pracy nr 10

Witajcie moi mili :)


Na dzisiejsze zajęcia przygotowałam Wam filmy o przygodzie kropli wody. Po ich obejrzeniu namalujcie farbami plakatowymi na kartce papieru rożnej wielkości krople wody. Prace plastyczne mogą wykonać młodsi i starsi uczniowie.

(klasa 0-1)

https://www.youtube.com/watch?v=plQ8rCApNIQ&t=9s


(klasa 2-4 SP)

https://www.youtube.com/watch?v=WfnAD9vsZfY

Życzę miłego dnia... - M. Krześniak

Karta pracy nr 11

Witajcie moi kochani :)

Na dzisiejsze zajęcia przygotowałam film edukacyjny ,, W morskich głębinach"- rośliny i zwierzęta żyjące w morzu.

https://www.youtube.com/watch?v=rboep1lCJPM

Przesyłam dla starszych uczniów kartę do pokolorowania - rozmieszczenie wód na Ziemi.
Dla młodszych uczniów karta - rozmieszczenie głównych rzek i jezior w Polsce.

Do wykonania prac potrzebne będą kredki: jasnoniebieska –zaznaczamy nią jeziora, ciemnoniebieska - rzeki .

Miłej pracy – M. Krześniak

Karta pracy nr 12

Dzień dobry kochani :)

Na dzisiejsze zajęcia przygotowałam Wam różne ciekawostki na temat Wspólnej Europy.
kochane dzieci przesyłam Wam ciekawostki o flagach państw, które sąsiadują z Polską.
a) Niemcy
Flaga Niemiec to prostokąt podzielony na trzy, równej szerokości , poziome pasy, kolorystyka flagi od góry: czarny, czerwony i złoty. Oficjalnie przyjęcie barwy niemieckiej flagi odbyło się 9 marca 1948 roku. Kolor czarny to symbol niewoli, czerwony-krwawych bitew a złoty- wolności. Po zjednoczeniu Niemiec czarno -czerwona -złota flaga została uznana za flagę narodową.

b) Czechy
Czeska flaga to prostokąt, składający się z trzech barw: białej, czerwonej, niebieskiej. Kolor biały i czerwony stanowią dwa poziome pasy, natomiast koloru niebieskiego jest trójkąt dodany od strony drzewca. Flaga czeska ściśle koresponduje z dawna flaga czechosłowacką. Jej obecny obecny wygląd został uchwalony ustawa z 17 grudnia 1992 roku.

c) Słowacja
Flaga Słowacji, podobnie jak flaga Rosji i Słowenii, to prostokąt składający się z trzech poziomych pasów koloru: białego, niebieskiego i czerwonego z herbem Słowacji umieszczonym z lewej strony. Kolory te to przyjęte na zjeździe słowiańskim w Pradze barwy wszechsłowiańskie. Obecna flaga obowiązuje od 3 września 1992 roku.

d) Ukraina
Flaga Ukrainy to prostokąt podzielony na dwa poziome pasy: niebieski i żółty . Błękit jest znakiem pokoju, natomiast żółty -urodzaju. Oficjalnie taką flagę zatwierdzono w 1918 roku .Przez wiele lat, kiedy Ukraina nie była państwem niepodległym symbolika ta była nawet zakazana , ostatecznie 28 stycznia 1992 roku, po odzyskaniu przez Ukrainę suwerenności, powrócono do tradycyjnego niebiesko żółtego sztandaru.

e) Białoruś
Obecny wygląd białoruskiej flagi został zatwierdzony 7 czerwca 1995 roku i składa się z dwóch poziomych pasów koloru czerwonego u góry i zajmującego 2/3 powierzchni oraz koloru zielonego u dołu zajmującego 1/3 powierzchni, a także pionowego pasa o szerokości 1/9 długości flagi, znajdującego się przy drzewcu, na którym widnieje czerwony ludowy ornament na białym tle.

f) Litwa
Litewska flaga to prostokąt podzielony na trzy poziome pasy: koloru żółtego , zielonego i czerwonego .Kolor żółty symbolizuje słońce i oznacza szlachetność i uczciwość, zielony - nawiązuje do roślinności i symbolizuje życie i nadzieję, czerwony - to kolor krwi i miłości, połączonej z poświęceniem dla ojczyzny. Obecny wygląd flagi obowiązuje od 1 września 2004 roku.

g) Rosja
Flaga Rosji to prostokąt podzielony na trzy poziome pasy: białego, granatowy i czerwony. Kolor biały symbolizuje świat , czystość, niewinność, doskonałość, granatowy- jest kolorem wiary , wierności , stałości a czerwony symbolizuje energię, siłę, krew przelaną za ojczyznę.

Kilka ćwiczeń dla Was:
a) Podkreślcie tylko nazwy rzek płynących w Europie:
- Dunaj
- Wolga
-Tamiza
-Amazonka
-Wisla
- Ren

b) Podkreślcie tylko nazwy gór leżących w Europie:
- Alpy
- Pireneje
- Atlas
- Himalaje
- Kaukaz
- Tatry

Miłego dnia i udanej zabawy 😀 - M. Krześniak

 

 Karta pracy nr 13

Witajcie Słoneczka:)


Jak się czujecie po długim weekendzie majowym, wypoczęliście ?
Jeżeli tak, to na dzisiejsze zajęcia przygotowałam krótki tekst o powstawaniu książki, który przeczytajcie, a potem wybierzcie ulubioną postać z bajki, baśni lub innej książki. N następnie dowolną techniką wykonajcie pracę plastyczną na temat ,, Moja ulubiona postać z bajki".

,,Droga książki do czytelnika"
Pisarz to człowiek, który pisze książki jak również mówi się o nim -autor książki. On wymyśla bohaterów i przygody, które będą oni przeżywać. Potem pisze cały tekst. Książka składa się nie tylko z tekstu , ale tez z pięknych kolorowych ilustracji -tworzą je ilustratorzy czyli artyści plastycy. Następnie w wydawnictwie przygotowuje się projekt książki ( w nowoczesnych czasach wykonuje się na komputerze, tylko trzeba odpowiedni ułożyć tekst tekst na stronach , połączyć z właściwymi ilustracjami, by wybrać wielkość , kształt, i kolor liter). Następny etap to okładka książki, którą trzeba zaprojektować, wykonuje się korektę tekstu, pisarz autoryzuje całość i książka trafia do drukarni, stamtąd gotowy już produkt wędruje do sklepów księgarni, bibliotek i czeka z niecierpliwością na jej zakup lub wypożyczenie.

 

Karta pracy nr 14

Witajcie moi drodzy!

Na dzisiejsze zajęcia przygotowałam Wam coś miłego i przyjemnego. Tym miłym tematem jest książka. Bardzo lubię czytać o różnorodnej tematyce. Książka:
- dostarcza wielu różnorodnych przeżyć ,
- pomaga zrozumieć wiele spraw,
- daje pocieszenie,
- przynosi poradę, która ułatwia podejmowanie trudnych decyzji,
- kształtuje cechy społeczne,
- zwiększa zasób słownictwa.
Zachęcam Was do czytania książek w wolnych chwilach. Przygotowałam dla Was kilka propozycji:
-Florence Atwater, Richard Atwater -,, Pan Popper i jego pingwiny",
-Kamil Giżycki ,, Wielkie czyny szympansa Bajbuna Mądrego",
-Tove Jansson - seria o Muminkach
-Frances Hodson Burnett ,, Mała księżniczka ",
-Malgorzata Kur ,, Kot na medal ".

 KARTA PRACY - CZYTELNIA

Witajcie moi mili :)
Przeczytajcie tekst o czytelni i ,,dobrych " cechach czytelnika, a potem rozwiążcie kilka zagadek i rebusów o książce. Chętnym proponuję wykonanie zakładki do książki.

Czytelnia - jest miejscem stanowiącym część biblioteki, w której można w ciszy i spokoju przeczytać książkę czy pouczyć się .W miejscu tym można wykorzystać czas na naukę i odrabianie lekcji.
Do cech dobrego czytelnika należą:
- otwartość,
-wytrwałość,
- głód wiedzy,
-ciekawość świata.

Jak zrobić zakładkę dla książki?
https://www.youtube.com/watch?v=Pflv6y_FSkQ

ZAGADKI

1.Z niej w szkole i w domu,
nauczysz się wiele.
Szanuj ją i kochaj,
jest twym przyjacielem.

2.Ma okładkę kolorową,
w środku kartki z obrazkami.
Oraz bajki, które mama
tobie czyta wieczorami.

3.Najpierw człowiek mnie wymyślił,
potem drukarz wydrukował.
Do księgarni po mnie przyszli,
by dla dzieci mnie kupować.

4.Kartek może mieć bez liku,
lecz nie rysuj w niej chłopczyku!
Tam historie są nie lada,
kto przeczyta, sam wybada!

Życzę miłej lektury - M.Krześniak

 

Karta pracy nr 15

Witajcie moi kochani:)


Na dzisiejszych zajęciach chcę Wam przybliżyć znaczenie słowa ,, exlibris ".
Jest to pieczątka, którą pieczętuje się na wewnętrznej stronie okładki książki lub na stronie tytułowej. Jest on znakiem własności książki i wskazuje na konkretnego właściciela. W exlibrisie zamieszcza się imię i nazwisko autora (nazwę instytucji lub inicjały właściciela oraz znak graficzny).
Znak ten :
-może być gwarantem niezgubienia książek,
-może przypominać osobie pożyczającej od właściciela zwrocie książki,
- jest elementem dekoracyjnym,
- jest symbolem dumy z posiadania bogatego księgozbioru.
Proszę zastanówcie się, jaki znaczek graficzny, czyli exlibris moglibyście dla siebie zaprojektować, a potem wykonajcie go dowolną techniką.


Pozdrawiam – M. Krzesniak

Karta pracy nr 16

Drodzy uczniowie 😀

Na dzisiejszych zajęciach chciałabym, abyście poznali pozytywne i negatywne cechy charakteru człowieka. Przeczytajcie tekst , a potem weźcie kartkę oraz długopis i wybierzcie wyrażenia dla siebie.
Cechy pozytywne charakteru określa się jako zalety, dzięki nim można osiągnąć sukces, nawiązać dobre relacje z innymi i przydają się praktyczne w każdej sferze naszego życia. Warto je stale rozwijać i szukać u innych. Natomiast negatywne cechy charakteru (wady) nie są pożądane. Ich posiadanie przeszkadza w prawidłowym funkcjonowaniu w społeczeństwie.

Do pozytywnych cech zaliczamy:
-asertywność,
-szczerość,
-pracowitość,
-empatię ,
-komunikatywność,
-altruizm,
-bezinteresowność,
-uczciwość,
-sumienność,
-samodzielność,
-zaradność,
-grzeczność,
-życzliwość.

Do negatywnych cech zaliczamy:
-egoizm,
-agresywność,
-lenistwo,
-upór,
-nieczułość,
-opryskliwość,
-arogancję,
-lekkomyślność.
Proponuję, byście narysowali autoportret (swoją podobiznę).


Materiały: kartka z bloku rysunkowego, ołówek, gumka.


Miłej pracy - M.Krześniak

 

Karta pracy nr 17

Witajcie moi mili 😀

Na dzisiejszych zajęciach chcę, Wam zaproponować abyście zaplanowali swój dzień, tak by mieć czas na naukę, zabawę i relaks. Warto na początku zakupić kalendarz, w którym można zapisywać różne czynności, np. spotkania , wyjazdy, zajęcia lekcyjne i dodatkowe.
Na początku zaplanujcie sobie krótkie odcinki czasu, a potem coraz dłuższe.

Propozycja dla Was!
Weźcie kartkę i długopis, a następnie spróbujcie zaplanować jeden dzień. Starsze dzieci planują same, zaś młodsze niech poproszą o pomoc rodziców lub starsze rodzeństwo.


Powodzenia - M.Krześniak

Karta pracy nr 18

Witajcie moi drodzy 😀

Podczas dzisiejszych zajęć chciałabym Wam przekazać kilka informacji o trudnych sytuacjach, jakie mogą przytrafić się każdemu z nas. Wtedy przyjaciele mogą nam pomóc w kłopotach. Trudna sytuacja ma miejsce, gdy dochodzi do zakłócenia przebiegu jakieś aktywności i zmniejszenia realizacji jakiegoś zadania.
W takim momencie powinno się mieć u boku przyjaciela.
Jest to KTOŚ wyjątkowy, kto wie o nas wszystko i umie pomóc w trudnych sytuacjach. Sądzę, że w obecności takiej osoby, czujemy się bezpiecznie. Prawdziwy przyjaciel potrafi udzielić wsparcia i dobrej rady. Bardzo często przytaczamy przysłowie ,, Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie" – jest to ważna prawda życiowa.
Chciałabym Wam przekazać, że przyjaźń jest najpiękniejszym darem- prezentem, który można ofiarować drugiemu człowiekowi.


Proponuję Wam wykonanie pracy plastycznej. Proszę o narysowanie dowolną techniką ,,znaku przyjaźni".

Pozdrawiam - M. Krześniak

Karta pracy nr 19

Witajcie moi mili...

Podczas dzisiejszych zajęć chciałabym, abyście z pomocą rodziców zapoznali się z ćwiczeniem ,,bycia asertywnym" oraz poznali troszeczkę świat ludzi niepełnosprawnych .
Asertywność - to pozytywna i pożądana cecha, to sztuka odmawiania w taki sposób, aby nie urazić uczuć innych ludzi. Wymieniona cecha ułatwia prawidłowe kontakty między ludźmi. Przedstawię Wam ćwiczenie, które spróbujcie wykonać wspólnie ze swoimi rodzicami lub ze starszym rodzeństwem.

Instrukcja do ćwiczenia ,,Patrz mi w oczy"
W parach przez 2 minuty spróbujcie patrzeć¸ sobie w oczy bez mówienia, śmiania się czy przeszkadzania w jakiejkolwiek inny sposób. Po upłynięciu wyznaczonego czasu omówcie, jakie trudności mieliście w utrzymaniu wzroku na spoglądaniu na partnera i do jakiego wniosku doszliście.

Następnym zagadnieniem jest wyjaśnienie dwóch pozytywnych cech, które są potrzebne w rozumieniu osób niepełnosprawnych.
Empatia polega na umiejętności wczuwania się w stany emocjonalnie innych osób i rozumienie emocji innych. Związana jest z wrażliwością i zrozumieniem innego człowieka. Osoby niepełnosprawne oczekują od nas takich cech. Należy takim osobom dużo pomagać i akceptować, a przede wszystkim pytać ,,Co mogę dla Ciebie zrobić?”

Proszę Was, abyście wykonali pracę plastyczną, dowolną techniką.
Klasy 0-2 -Laurka dla kolegi lub koleżanki


Powodzenia – M. Krześniak

Karta pracy nr 20

Witajcie kochani:)
Dzisiejsze zajęcia będą dotyczyły niebezpiecznych sytuacji, wynikających z nieprzestrzegania zakazów, próśb i ostrzeżeń rodziców. Temat brzmi: Nie ufaj obcym".
Przedstawię Wam sytuacje, a Waszym zadaniem będzie przemyśleć i odpowiedzieć ,,TAK" lub ,,NIE".

Sytuacja 1.
Do drzwi ktoś puka. Przez wizjer widzimy, że jest to sąsiad i prosi o otwarcie, bo ma wiadomość dla mamy. Mama śpi w drugim pokoju?
Czy otworzysz?

Sytuacja 2.
Rodzice wyszli na chwilę do sąsiadów, a do drzwi puka osoba ubrana w policyjny mundur i prosi o otworzenie . Grzecznie przepraszasz, mówisz że nie możesz otworzyć, ponieważ rodzice zamknęli Cię i prosisz, by na nich poczekał .
Czy otworzysz?

Sytuacja 3.
Do drzwi dobija się ktoś obcy i krzyczy, by mu otworzyć . Jesteś sam (sama) w domu, bo mama poszła na zakupy.
Czy otworzysz drzwi?

Sytuacja 4.
Do drzwi puka twój kolega, a z nim jego mama - widzisz ich przez wizjer.
Twoja mama zmywa naczynia i nie słyszy pukania.
Czy otworzysz im drzwi?

Sytuacja 5.
Tata bierze prysznic, a do drzwi puka twoja babcia.
Nie widzisz, ale Ona opisuje szczegółowo swój wygląd i odpowiada na twoje pytania.
Czy otworzysz jej drzwi?

Po przeanalizowaniu wymienionych sytuacji proszę, abyście za pomocą kredek (np. pastelowych, olejnych) narysowali swojego kolegę czy koleżankę, zwracając uwagę na wszystkie szczegóły jego wyglądu.
Myślę że wiecie jak zachować się w przypadku ,,osoby obcej".

Pozdrawiam - M. Krześniak

Karta pracy nr 21

Witajcie moi mili :)
W dzisiejszym dniu utrwalimy numery telefonów alarmowych , które należy zapamiętać. Są one bardzo ważne w sytuacjach zagrożenia i niebezpieczeństwa.
Przedstawiam Wam numery telefonów :997 ;998;999 oraz obrazki z pojazdami: samochód policyjny, wóz strażacki, ambulans- należy dopasować numery telefonów do właściwego samochodu.

Praca plastyczna:
Materialy:

-papier kolorowy,
-klej,
- obrazki z numerami alarmowymi.

Miłego dnia - M.Krześniak

Karta pracy nr 22

Witajcie moi podopieczni:)

Na tych zajęciach chciałabym przekazać kilka wskazówek o pierwszej pomocy, która jest bardzo ważna dla ratowania ludzkiego życia.
Do najmłodszych dzieci zwracam się z prośba, abyście zapamiętali 3 numery alarmowe:
999-Pogotowie ratunkowe
998-Straz Pożarna
997-Policja
W przypadku jakiegoś zdarzenia niepokojącego Was to zwróćcie się natomiast do osoby dorosłej - mamy czy taty.
Zwracam się do dzieci starszych, abyście również zapamiętali wymienione numery alarmowe, a potem przystąpcie do dalszych poczynań:
1. Oceńcie stan poszkodowanego.
2.Wezwijcie służby ratunkowe, wymieniając- gdzie nastąpiło zdarzenie.
Następną ważną sprawą, aby posiadać apteczkę pierwszej pomocy.
Co to jest apteczka?- jest to pojemnik służący do przechowywania materiałów i środków przeznaczonych do udzielenia pierwszej pomocy. Powinien być dobrze oznakowany, trwały i czysty. Wyróżnia się kilka rodzajów aptek: domowa i samochodowa; różnią się zawartością bo w samochodowej nie ma środków farmakologicznych. Skład apteczki możecie sprawdzić na stronie internetowej.

https://portal.abczdrowie.pl/co-powinno-znajdowac-sie-w-apteczce

Karta pracy nr 23

Witajcie bywalcy świetlicy
W dzisiejszym dniu chciałabym podzielić się z Wami informacjami na temat internetu. Ważne jest, aby bezpiecznie z niego korzystać.Zdaję sobie sprawe z tego, że najmłodsi mogą nie wiedzieć , jakie niebezpieczeństwa mogą czyhać w sieci.
Internet jest ogromną siecią łączącą komputery na całym świecie. Dzięki niej osoby korzystające z komputera mogą porozumieć się, wymieniać informacje i korzystać z wielu danych.
Zanim przystąpicie do korzystania z internetu proponuję Wam poznanie kilku zasad :
. korzystaj z oprogramowania antywirusowego,
. otwieraj wiadomości tylko od znajomych osób,
. ostrożnie pobieraj pliki z sieci,
. unikaj klikania nieznanych linków i otwierania załączników w wiadomościach e-mail,
. nie podawaj w sieci danych osobowych ani haseł, nie wysyłaj swoich zdjęć,
. chroń swoje konta na serwisach społecznościowych,
. stosuj trudne do odgadnięcia hasła, które są kombinacją liter i cyfr,
. czytaj regulaminy,
. sprawdzaj, czy strona, do której się logujesz, ma zabezpieczenie SSL,
. pamiętaj, że osoba po drugiej stronie nie musi być tym, za kogo się podaje.
W ramach zajęć plastycznych proponuję Wam wykonanie latawca.
Potrzebne materiały:
- papier,
-bibuła,
- marker lub mazak,
- klej,
-nożyczki.
Wykonanie:
Na kartce papieru rysujemy szablon chmurki, nastepnie wycinamy 2 sztuki obloczków.
Na jednej z nich rysujemy oczy, buzię i nos. Z kolorowej bibuły wycinamy paski ok.30-50 cm.Bibuła musi być, długa aby mogla poruszać się na wietrze. Sklejając chmurki w ich dolną wkladamy paski bibuły i sklejamy je z obiema chmurkami.Na końcu od wewnętrznej strony chmurki, tam gdzie nie ma narysowanej buźki, przyklejamy uchwyt , który pozwoli Wam wygodnie trzymać w dłoni latawiec.


Pozdrawiam - M.Krześniak

Karta pracy nr 24

Witajcie kochani:)
Na początku tego tygodnia będziemy obchodzić bardzo ważne święto, a jest nim Dzień Matki. Zacznę od wyjaśnienia słowo ,,matka".
Matka- to kobieta będącą rodzicem dziecka, niezbędna do prawidłowego rozwoju, która daje poczucie bezpieczeństwa, buduje podstawowe i nieświadome zaufanie do świata oraz uczy jak nawiązywać więzi z innym ludźmi. Ta pierwsza relacja - którą daje - to poczucie, że świat jest bezpiecznym miejscem, zaspakajającym nasze potrzeby. To od mamy uczymy się wielu rzeczy, które wykorzystujemy w dorosłym życiu. Taką więź dziecka z matką będziemy nazywać przywiązaniem. Powstaje ona i rozwija się dzięki dotykowi, kontaktowi wzrokowemu i emocjonalnemu.
Proszę Was, abyście na jutro przygotowali laurkę kub wyrecytowali wiersz dla swojej mamy.
Laurkę możecie wyciąć w kształcie serca i zamieścić napis ,,KOCHAM CIĘ MAMO".

Wiersz do nauki:
Podziwiamy roże,
tak lubimy bratki,
ale nas najdłużej
kocha serce Matki...

Pamiętajcie – 26 maja (wtorek) - Dzień Mamy


Miłego dnia - M. Krześniak

Karta pracy nr 25

Witajcie kochani:)
Myślę ze już złożyliście życzenia i podarowaliście laurki swoim kochanym Mamom. W ten piękny dzień poproście swoje Mamy, aby usiadły wygodnie, a Wy poczytajcie Im bajki, które niegdyś One czytały Wam.
A dla najmłodszych uczniów proponuję, aby razem z mamą namalowali farbami obrazek pt. ,, Nasza rodzina".

Pozdrawiam - M. Krześniak

Karta pracy nr 26

Witajcie moi mili :)
Na dzisiejsze zajęcia proponuję, abyście porozmawiali ze swoimi rodzicami o pracy jaką wykonują. Zapytajcie, co takiego konkretnego robią i na czym polega ich praca. Potem zrelaksujcie się przy ulubionej muzyce. Pomyślcie i zaplanujcie dekoracje stołu.
Życzę Wam miłego relaksu.


Do jutra – M. Krzesniak

Karta pracy nr 27

Witam Was serdecznie :)
Dzisiejszy temat jest troszeczkę inny, chciałabym zwrócić Waszą uwagę na mamy zwierzątek.
Zwierzęce matki są bardzo czułe, dbają o swoich maluchów, bronią przed rożnymi niebezpieczeństwami. Najczęściej nasi domowi pupile to psy i koty. Ich potomstwo to szczenięta i kocięta.
Proponuje Wam pokolorowanie obrazków, na których są zwierzęta ,,Mama i ich dzieci".



Zachęcam do obejrzenia filmów przyrodniczych

https://www.youtube.com/watch?v=Ab7C9F6e17E

https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U&t=7s


Miłego dnia – M. Krześniak

Karta pracy nr 28

Moi drodzy,
życzę Wam , aby moje dobre myśli dotarły do Was
wszędzie tam, gdzie jesteście
niezależnie od tego co akurat robicie.
Niech otoczą Was przyjemnym
uczuciem wciąż przybliżającej przyjaźni, które wciąż trwa
bez konieczności wykazywania się w niej czymkolwiek.

Z okazji Dnia Dziecka najserdeczniejsze życzenia składa -


p.Małgorzata Krześniak

Karta pracy nr 29

Witajcie moi mili,
w wolnej chwili zajrzyjcie na stronę internetową, do której przesyłam Wam link (wygląd i życie dzieci z innych krajów), a potem posłuchajcie piosenek w wykonaniu dziecięcych zespołów.
Na wtorkowe zajęcia przygotowałam rysunki przedstawiające stroje i domy w jakich mieszkają dzieci z całego świata.
Niektórym dzieciom należy pomagać. Zajmują się tym różnorodne organizacje.
O pomoc dzieci mogą zwrócić się do osób dorosłych, do których mają zaufanie, np.: rodzic, dziadkowie wychowawca, pedagog szkolny ,dyrektor, policjant lub inny dorosły.
Instytucje niosące pomoc dzieciom to, m.in.:
- Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne,
- Rodzinne Ośrodki Diagnostyczno-Konsultacyjne,
- Poradnie Zdrowia Psychicznego,
- Sady Rodzinne i Opiekuńcze,
- Ośrodki Pomocy Społecznej,

Prace plastyczna na dziś – pokolorujcie dowolny strój dziecięcy.

https://kolemsietoczy.pl/fotografie-dzieci-ze-100-krajow-swiata-dzien-dziecka/
https://www.youtube.com/watch?v=EPuZO3vVfXM
https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
https://www.youtube.com/watch?v=abe-zxX6Sk4

Karta pracy nr 30

Witajcie moi mili ...
Na dzisiejszych zajęciach chciałam podzielić się z Wami spostrzeżeniami dotyczącymi marzeń. Czym one są, po co marzymy, co nam dają i o czym marzą najczęściej dzieci?
Marzenia to nasze pragnienie związane z tym, czego nie mamy, co byśmy chcieli, co jest naszym celem. Mogą dotyczyć wielu sfer naszego życia prywatnego jak i zawodowego, naszego wyglądu charakteru czy naszych pasji, talentów. Możemy marzyć o dalekich podróżach, wybudowaniu domu, itp.
Dzięki marzeniom sami lepiej się poznajemy. Marzenia są odzwierciedleniem naszych skrytych pragnień, pokazują to, co jest w nas. Są naszym motorem do działania, mobilizują nas, uporządkowują nasze życie i nadają mu sens. Wytyczają cele naszemu życiu, pokazują, w którą stronę powinniśmy iść, aby znaleźć szczęście. Marzenia stymulują naszą kreatywność i twórcze myślenie, zmuszają nas do refleksji nad sobą i swoim życiem. Skupienie się na swoich marzeniach jest przyjemne pozwala oderwać się od rzeczywistości, uspokaja, relaksuje oraz poprawia samopoczucie .
Zastanawiam się Drogie dzieci o czym marzycie?
Myślę, że o nowej zabawce, wyjeździe z rodzicami, nowoczesnej grze komputerowej, telefonie komórkowym, a może o tym, aby rodzice spędzali z Wami więcej czasu.
Niech wszystkie Wasze marzenia, spełnią się jak najszybciej!
Proponuję Wam wykonanie pracy plastycznej pt. ,, Moje marzenie" w dowolnej technice.


Pozdrawiam Was – M. Krześniak

Karta pracy nr 31

Witajcie Kochani,
dzisiejsze zajęcia będą o radości tzn. o szczęściu towarzyszącym Wam w zabawie, o przezywanych doznaniach podczas wykonywanych czynności bądź w przywoływanych w pamięci wspomnień. Radość możecie okazywać w rożny sposób: uśmiechem, radosnym tańcem, okrzykiem, śpiewem.
Proponuje Wam, abyście włączyli sobie muzykę jaką lubicie. Następnie wymyślcie ruchy pasujące do melodii i rytmu .
Dla uczniów starszych proponuję również taniec przy ulubionej muzyce, a potem wykonajcie ćwiczenie z niedokończonymi zdaniami:
Radość to....
Jestem zadowolony, gdy....
Cieszę się gdy....
Radość dla mnie to ....
Może macie inne pomysły??? Proszę byście je zanotowali.
Codzienne życie byłoby wspaniałe i idealnie, gdyby radość chciała nam towarzyszyć przez cały czas, prawda? W życiu potrzebne są nam także inne uczucia (czy wiecie po co ?) Otóż, radość musi czasem ustąpić im miejsca. Po za tym nie wszystko, co nas spotyka budzi nasza radość. Na wiele rzeczy nie mamy wpływu. Mimo to możemy sprawić, żeby radość częściej gościła w naszym życiu. Pamiętajcie o tym i starajcie się być szczęśliwymi. Z tą pozytywną energią zostawiam Was.


Miłego dnia i weekendu - M. Krześniak

Karta pracy nr 32

Dzień dobry kochani!

Witam Was po dłuższej przerwie. Jak Wasze samopoczucie? Z pewnością jesteście wypoczęci i chętni do nauki i zabawy zdalnej. Długo się nie pouczymy, bo przed Wami znowu szykuje się przerwa - Wasi starsi koledzy i koleżanki przystępują w dniach 16-18 czerwca do egzaminów ósmoklasisty.
Na dzisiejszych zajęciach proszę byście przypomnieli sobie bajki i baśnie, które czytali Wam przed snem rodzice bądź dziadkowie. Przypomnijcie sobie ulubioną i spróbujcie przywołać jej morał ( pouczenie). W ramach zajęć plastycznych wykonajcie do tego utworu historyjkę obrazkową (maksymalnie 4 ilustracje), a potem zapiszcie tytuły przy każdym obrazku.


Pozdrawiam - Małgorzata Krześniak

Karta pracy nr 33

Serdecznie Was witam 😊
Na początku chciałam zapytać, jak się czujecie i czy jesteście zdrowi?
Na dzisiejsze zajęcia przygotowałam Wam troszeczkę relaksu pt. ,,Obserwowanie chmur " z muzyką Ennio Morricone .
Proszę, abyście dwa razy przeczytali tekst, a później położyli się wygodnie i zamknęli oczy ; włączcie muzykę, a potem przypomnijcie sobie tekst wcześniej przeczytany.
Życzę miłego odprężenia i relaksu.

Tekst do przeczytania:
Wyobraźcie sobie, że jest piękny, letni dzień. Idziecie przez duży ogród. Kwiaty, które kwitną przy furtce pokryte są jeszcze kroplami rosy. Powoli otwieracie małą furtkę i wchodzicie do ogrodu. Idziecie do tej jego części, która jest już cała w promieniach słońca. Wieje lekki wiatr, kładziecie się na zielonej trawie. Leżycie na plecach i patrzycie na niebo, po którym przesuwają się małe, puszyste chmurki. Widzicie, że chmury maja rożne kształty. Jedna z nich wygląda jak niedźwiedź. Kiedy na nią patrzycie zmienia swój kształt i staje się krasnalem .Chwilę później wygląda jak zając. Leżycie spokojnie na trawie i obserwujecie chmury, zwracajcie uwagę na to, jakie obrazy wam pokazują ( 1-2 minuty). Nadszedł czas, aby opuścić ogród . Pożegnajcie się z chmurami i podziękujcie ogrodowi za to, że możecie przyjść do niego zawsze kiedy tego potrzebujecie. Wróćcie tą sama ścieżką i zamknijcie za sobą furtkę.
Poprzeciągajcie się przez chwile i otwórzcie oczy. Bądźcie znowu tutaj- orzeźwieni i pełni energii.

https://www.youtube.com/watch?v=FkcqXB37Kj8

https://www.youtube.com/watch?v=hK0evyoPj2M

Karta pracy nr 34

Witam Was kochani...
Na dzisiejsze zajęcia przygotowałam Wam kilka propozycji, gdzie można wybrać się w podroż oraz kilka zasad, które warto zapamiętać podróżując rożnymi środkami lokomocji.
https://polskapogodzinach.pl/ciekawe-miejsca-w-polsce/
Zasady bezpiecznej podróży :
1. Pozostań w kontakcie z bliskimi, zapisz podstawowe numery alarmowe.
2. Zabierz ze sobą wyposażoną apteczkę, naładowany telefon i urządzenie nawigacyjne.
3. Dostosuj zawartość bagażu do warunków atmosferycznych i terenowych w miejscu pobytu.
4. Sprawdź stan techniczny pojazdu (nawet roweru), zapoznaj się z trasą podroży .
5. Wybierz odpowiednie ubezpieczenie podróżne.
6. Dbaj o bezpieczeństwo bagażu.
7. Nie spożywaj jedzenia i wody wątpliwego pochodzenia.
8. Przestrzegaj poleceń personelu w miejscu publicznym.
9. Zachowaj szczególną ostrożność na otwartych kąpieliskach i w wysokich partiach gór.
10. Ułóż plan wyjazdu na podstawie indywidualnych możliwości i kondycji fizycznej .

Wyżej wymienione zasady przeanalizujcie ze swoimi rodzicami, opiekunami.
Proponuję, byście namalowali farbami akwarelowymi pracę zatytułowaną ,,Pojadę do ...”


Pozdrawiam – M. Krześniak

Karta pracy nr 35

Witam Was kochani ...
Już tuż , tuż wakacje, na pewno pragniecie wypoczynku, myślę że zaplanowaliście z rodzicami jak spędzicie wolny czas podczas wakacji.
Proponuje Wam kilka form odpoczynku, np. spacery, gry i zabawy sportowe, pomoc rodzicom na działce, czytanie ciekawych książek i czasopism, oglądanie filmów oraz dużo snu ...


Pozdrawiam - M. Krześniak

Karta pracy nr 36

Witajcie kochani !!!!
Na pewno już zaplanowaliście z rodzicami, jak spędzicie wakacyjny wolny czas. Może to będzie wycieczka rowerowa, a może spacer? Tego nie wiem. Mam kilka wskazówek, gdybyście planowali takie wyprawy.

-https://antymateria.com/zaplanowac-wycieczke-rowerowa-ze-soba-zabrac

-http://www.wakacje.senior.pl/173,0,Wakacyjny-dekalog-10-wskazowek-jak-najlepiej-wykorzystac-urlop,24278.html

-https://publicystyka.ngo.pl/wskazowki-na-spokojne-wakacje

Chętnym proponuję wykonanie wakacyjnego pamiętnika dowolną techniką. Ozdóbcie go, a potem zanotujcie wydarzenia z wakacyjnego odpoczynku.
Po powrocie do szkoły przeczytacie mi wspomnienia wakacyjne.


Miłego dnia - M. Krześniak

Karta pracy nr 37

Witam Was!
Już nadszedł czas wakacji, zasłużony dla Was odpoczynek. Myślę, że spędzicie go bezpiecznie. Chciałabym, abyście przeczytali kilka moich rad wakacyjnych .Oto one:
1.Nie kąp się w miejscach niestrzeżonych.
2.Jedź ostrożnie na rowerze, deskorolce, wrotkach.
3. Nie graj w piłkę blisko jezdni.
4.W czasie wycieczki nie oddalaj się od rodziców lub grupy.
5.W razie niebezpieczeństwa szukaj pomocy u osoby dorosłej.
6. Nie hałasuj w lesie.
7.Nie ufaj obcym.
8.Szanuj przyrodę i jej nie niszcz.
9.Unikaj ostrego słońca.
10. Słuchajcie się rodziców i opiekunów .
Życzę Wam miłych, pogodnych i słonecznych wakacji😀

Do zobaczenia w nowym roku szkolnym w świetlicy SP nr 5 – M. Krześniak

BIP

MEN

Please publish modules in offcanvas position.