
KONKURS PLASTYCZNY „KARTKA BOŻONARODZENIOWA
Zapraszamy do udziału w konkursie plastycznym pt. „KARTKA
BOŻONARODZENIOWA”. Przedmiotem konkursu będzie
wykonanie kartki świątecznej przedstawiającej obrzędy, symbole,
zwyczaje i tradycje związane z okresem świąt Bożego Narodzenia.
REGULAMIN KONKURSU:
- Konkurs adresowany jest do uczniów klas 0 - III, IV - VI, VII - VIII.
- Każdy uczestnik może zgłosić jedną pracę formatu A5 (kartka A4 złożona na pół), wykonaną ręcznie dowolną techniką.
- Na odwrocie kartki powinno być wpisane: imię i nazwisko autora oraz klasa.
- Prace na konkurs należy dostarczyć do dnia 10 grudnia 2021 r. do p. Danuty Krajewskiej – pedagoga – wychowawcy w świetlicy szkolnej lub do p.Leonardy Jarząb – do biblioteki szkolnej.
Komisja oceniająca będzie brała pod uwagę:
- samodzielność wykonania kartki,
- wkład pracy,
- staranność wykonania,
- pomysłowość,
- poziom artystyczny,
- nawiązanie do tradycji.
Rozstrzygnięcie konkursu i wręczenie nagród odbędzie się 17 grudnia
2021 r.
ORGANIZATORZY:
Danuta Krajewska – pedagog
Leonarda Jarząb – nauczyciel – bibliotekarz
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ZWROT PODRĘCZNIKÓW
Podręczniki uczniów Szkoły Podstawowej oddaje rodzic,
opiekun lub dorosła osoba upoważniona.
Kl. VII i VIII 21.06. w godz. 14.00 – 17.00
Kl. V 22.06. w godz. 12.00 – 15.30
Kl. IV i VI 23.06. w godz. 10.00 – 17.00
SALA 14
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Informujemy, że od 18 maja w naszej szkole będzie możliwość skorzystania z biblioteki szkolnej - wypożyczenia i zwroty książek.
Należy umawiać się z nauczycielami biblioteki szkolnej bezpośrednio na czacie Teamsa na konkretny dzień i godzinę na wypożyczenie lub zwrot książek.
Czynność odbywać się będzie z zachowaniem sanitarnych środków ostrożności - maseczka, rękawiczki.
ZSO w Dęblinie
Dla uczniów SP
Szanowni Państwo, kochani uczniowie!
W związku z utrudnionym kontaktem z biblioteką chciałabym zaproponować wszystkim różne teksty na tematy dotyczące uczniów, szkoły, biblioteki.
Będą one kierowane zarówno dla rodziców jak i uczniów.
Proszę o komentarze i ewentualne podpowiedzi jakie tematy powinnam poruszyć, co szczególnie zainteresuje Państwa i moich czytelników. Zamieszczać będę również „Bajki – pomagajki” dla wszystkich, żeby było nam łatwiej znosić ten trudny czas.
Tęsknię za Wami.
10 sposobów na dobry początek przygody z czytaniem
1. Ustal najlepszą dla siebie porę dnia na czytanie.
2. Zadbaj o odpowiednie miejsce, w którym nie będzie cię nic rozpraszało – unikaj włączonego telewizora i głośnej muzyki.
3. Wybierz książkę, która cię zainteresuje – książka nie zawsze musi uczyć, może też bawić.
4. Zacznij od książek z dużym drukiem.
5. Czytaj krótkie fragmenty, ale za to codziennie – na początku wystarczy 10 – 15 minut.
6. Pomagaj sobie jakimś wskaźnikiem lub zakładką, to ułatwia koordynację – uporządkuje ruch oczu i zaaktywizuje pracę mózgu.
7. Po przeczytaniu tekstu przypomnij sobie, co czytałeś i postaraj się opowiedzieć komuś przeczytaną historię.
8. Baw się tekstem, np. z rodzicami – kto szybciej znajdzie słowa z określoną sylabą lub literą. W ten sposób zapamiętasz pisownię tych słów.
9. Możesz czytać po cichu lub na głos – jak wolisz.
10. Pamiętaj: czytanie to fajna zabawa.
Drodzy Rodzice, Dziadkowie, Drogie Rodziny
Każde dziecko powinno dostać od najbliższych bezcenny dar, który ułatwi mu naukę, relacje z ludźmi i karierę zawodową – dar głośnego czytania.
Rodziny, które czytają dzieciom dla przyjemności, obserwują znakomite efekty! Ich dzieci – w porównaniu do dzieci, którym nikt nie czyta – cechuje:
znacznie lepsza znajomość języka, bogate słownictwo, ładna wymowa,
lepsza pamięć, lepsze rozumienie rzeczywistości,
rozwinięta wyobraźnia
harmonijny rozwój emocjonalny
większa umiejętność skupiania uwagi i wyciszenia się,
znacznie szersza i głębsza wiedza o świecie,
większa śmiałość, otwartość na innych, ciekawość świata,
mocniejsze poczucie własnej wartości
większa więź z rodzicami,
wrażliwość na dobro i zło,
lepsze zachowanie.
Przeznaczmy 20 minut dziennie, codziennie, na czytanie dziecku ciekawych i mądrych książek, skrzących się humorem, napisanych pięknym językiem i niosących ważne przesłania.
Zofia Mongard
„BAJKI – POMAGAJKI”
Bajka I
Jak pokonać potwory i strach
Bajka 2
Bajka 3
Bajka 4
Bajka 5
Zagadki i wierszyki
Bajka 6
Dziecko, my i komputer
Współczesne dzieci uwielbiają korzystać z komputera – często wolą zasiąść przed ekranem niż bawić się zabawkami. Co oczywiste dzieci nie powinny spędzać przed komputerem zbyt wiele czasu, jednak całkowite zabranianie im korzystania z niego wydaje się nierealne i nie do końca sensowne. Warto pamiętać, że umiejętności, jakie w trakcie korzystania z komputera zdobywa Twoje dziecko, okazują się niezbędne w całym uczniowskim i dorosłym życiu.
Dzieci w każdym wieku potrzebują chwil spędzanych wspólnie z rodzicami. Gdy siedzą przy komputerze, bawią się i grają, serfują po Internecie, a zwłaszcza teraz podczas nauki zdalnej potrzebują naszej uwagi. Dziecko, którego rodzic jest świadkiem jego sukcesów, wsparciem w chwili porażki, pomocą w ukończeniu trudnych zadań buduje najwspanialsze relacje, czuje się kochane i rozumiane.
Dzieci odbierają sukcesy i porażki zupełnie inaczej niż my dorośli. Traktują gry na komputerze bardziej emocjonalnie. Dla nich gra stanowi cały świat, mała porażka urasta do rangi dużego problemu, a mały sukces może być źródłem euforii.
Dlatego dziecko potrzebuje towarzysza, kogoś , kto będzie wraz z nim dzielił te emocje, wesprze go w trudnej chwili, a także pomoże rozwiązać najtrudniejsze prace domowe. Takie momenty, mimo że spędzone przed monitorem, bardzo zbliżają, szczególnie w tym czasie, kiedy kontakt z rówieśnikami jest bardzo ograniczony. Dziecko wie, że ma przy sobie kogoś, kto ceni jego wysiłek. Tego rodzaju postawa buduje więzi – uczy być razem, uczy dialogu.
Rodzicom wydaje się, że to niekiedy trudne i strata czasu, ale właśnie wtedy mamy możliwość zobaczyć jak dziecko radzi sobie, jak rozwiązuje problemy, radzi sobie z frustracją. Okazywanie wsparcia pozwala rodzicowi zbudować autorytet u dziecka, nie nakazem, ale propozycją i uzgodnieniem z nim dróg postepowania. Nie narzucajmy swego zdania ani nie podsuwajmy gotowych rozwiązań, lecz wspierajmy, ewentualnie pomagajmy i nigdy nie okazujmy, że coś wiemy lepiej. Pamiętajmy, że dziecko zawsze docenia momenty, kiedy potrafi zrobić coś więcej niż dorosły, kiedy ma okazję go czegoś nauczyć, czymś się podzielić. Takie sytuacje wspierają jego rozwój, pozwalają mu poczuć się istotą równie ważną, co rodzic, stanowią szansę na bycie bliżej. Praca przy komputerze pozwala na takie chwile. Niech dzieci będą naszymi przewodnikami po swoim wirtualnym świecie, wtedy o wiele chętniej zgodzą się byśmy i my byli jego przewodnikami w codziennym życiu.
Zofia Mongard
Lubimy lektury?
Mam dla Was dzisiaj kilka praktycznych porad, jak dobrze przygotować się omawiania zadanej lektury?
1) Przeczytaj tekst uważnie, zaznacz karteczkami najważniejsze miejsca w książce. Pamiętaj używaj tylko kartek bez kleju.
2) Czytaj książkę większymi fragmentami lub rozdziałami, a po każdym z nich zrób krótką notatkę, zachowując kolejność zdarzeń.
3) Postaraj się zapamiętać – Jaki jest główny bohater lektury? Jak przebiegała akcja utworu? Czego dowiedziałeś się po przeczytaniu lektury?
4) Czytając zapisuj po kolei wszystkie ważne wydarzenia. Zwróć uwagę na logikę zdarzeń, wątek główny utworu.
5) Nie sięgaj po streszczenia lektur zamieszczone na jakiejś stronie internetowej, jest w nich mnóstwo błędów i nieścisłości..
6) Nie opieraj się na ekranizacji lektury, gdyż twórcy filmu z pewnością niektóre fragmenty książki pominęli.
7) Przygotowując streszczenie lektury postaraj się wymieniać najważniejsze zdarzenia, pomiń mniej istotne.
8) Posługuj się krótkimi zdaniami, starając się wyrażać swoje myśli celnie i zwięźle.
9) Unikaj komentarzy.
10) Ponieważ nie minie Cię przeczytanie kolejnych lektur staraj się je polubić.
Najdroższym Matkom, Mamusiom, Mateczkom, Mateńkom
w Dniu Waszego Święta
DZIĘKUJĘ CI
Dziękuję Ci za to, że zawsze byłaś.
Nie natrętnie. Nie natarczywie.
Wolna o każdej porze, aby poradzić coś
na katar, na gardło, na plamę,
aby doradzić prezent dla przyjaciół,
aby polecić dobrą książkę, płytę Mozarta
aby pomóc w krzyżówce.
Za to, że byłaś.
Ramieniem, w które można było popłakać.
Spakowana i gotowa przyjechać,
jeśli tylko bym potrzebowała.
Najlepiej poinformowana.
Osobą z niewyczerpanym zapasem miłości.
I śmiałaś się z tego, co śmieszne.
Cokolwiek byśmy zrobili.
Zawsze.
ZA WSZYSTKO
Dziękuję, ze znosiłaś to, czego nie sposób
było znieść; ze robiłaś coś z niczego;
że dawałaś, mając puste kieszenie;
że kochałaś nas, gdy kochać nas się nie dało;
ze zarabiałaś pieniądze, aby mnie wychować;
ze robiłaś rzeczy niemożliwe
z uśmiechem (nawet gdy czasami drżał)
Dziękuję, że poświęcałaś mi całą swoją uwagę,
gdy objaśniałam Ci rachunek różniczkowy.
Dziękuję, ze wychodziłaś po mnie
pod szkolna bramę; że wkładalaś mi rodzynki
do mojej torebki ze śniadaniem;
że tłumaczyłaś mi mnożenie i odejmowanie.
Dziękuję, ze zawsze byłaś,
kiedy Cię potrzebowałam.
I za niespodzianki.
WSZYSTKIM MATKOM
...które sprawiły, że ciężkie czasy wyglądały na dobre;
...które zmniejszały swoje obiadowe porcje, żeby każdy dostał troszkę więcej;
...które nie miały ochoty na loda i mówiły: „ No śmiało, dokończ go”;
...które nas przekonywały, ze życie w centrum miasta jest ekscytujące;
...które wyciągały z szafy swój najlepszy ciuch i w ciągu nocy
przerabiały go dla nas na kreację balową;
...które śpiewały nam w domu podczas deszczu;
...które próbowały pomóc w algebrze;
...które chorowały z nami;
...które potrafiły się uśmiechnąć, gdy łapałyśmy gorączkę akurat wtedy,
kiedy wychodziły na przyjęcie;
...które zawsze miały jakieś zaskórniaki, choćby trzeba było przeszukać
wszystkie kieszenie i zakamarki;
...które nie krzyczały tak mocno, kiedy stłukliśmy najlepszy dzbanek;
...które pozwalały mieć własne zdanie – tak długo, jak wiedzieliśmy dlaczego;
...które pozwoliły nam urosnąć i latać swobodnie.
Chylę się rąk – dziękuję
Wierszyki dla mojej Mamy.
Kochani uczniowie.
Już niedługo – 26 maja - będziemy świętować Dzień Matki. Jeśli chcecie możecie zamieszczone wierszyki wykorzystać do laurek, lub nauczyć się ich na pamięć. Na pewno sprawią waszym mamom dużo radości i przyjemności. Możecie je też przeczytać mamie.
List do mamy
Mamusiu!
Lis do Ciebie piszę,
Choć Twoje kroki blisko słyszę,
Zaadresuję: Moja Mama;
Kuchenny stół; sobota z rana.
Bo pewnie Ty najwcześniej wstaniesz,
żeby nam wszystkim dać śniadanie
I wtedy znajdziesz moje kartki
z listem pisanym na Dzień Matki.
Chcę Ci przekazać to, co czuję:
najpierw, ze bardzo Cię szanuję
za Twoją mądrość, dobroć, serce,
za to, ze kochasz najgoręcej.
Chcę wreszcie wyznać Ci na koniec,
Ze kocham Ciebie całym sercem,
bo przecież dzięki Tobie jestem.
Czego życzyć mamie?
Co rok w maju jest dzień taki,
gdy dziewczęta i chłopaki,
czy synowie, czy tez córki,
mamom wręczyć chcą laurki.
To Dzień Matki (pewnie wiecie)
-obchodzony w całym świecie!
Więc życzenia swej mamusi
Każde dziecko złożyć musi.
I ja też, co oczywiste,
Mam dla mamy życzeń listę.
Przede wszystkim, by jej synek
Nie miał w szkole dwój, jedynek
I za kiepskie zachowanie
Nie przynosił uwag mamie;
Żeby sam do lekcji siadał;
Kapcie w domu zawsze wkładał;
Obiad jadł bez grymaszenia
I nie nosił śrub w kieszeniach
Oraz aby jak najczęściej zęby mył, szorował ręce;
By nie psocił i nie broił;
Co dzień sprzątał swój pokoik;
Siedział mniej przy komputerze
I nie szalał na rowerze...
Czego jeszcze życzyć mamie?
Właśnie! Oto jest pytanie...
Wierszyk dla mamy
Wśród rodziny i znajomych
- bardziej, mniej zaprzyjaźnionych –
Najważniejsza, ukochana,
bez dwóch zdań jest moja mama.
Nikt się tak nie troszczy o mnie,
nie przytula tak cudownie,
nie pomoże, nie poradzi,
po czuprynie nie pogładzi,
jak mamusia moja droga,
chociaż czasem bywa sroga.
Nawet, gdy się na mnie złości,
dobrze wiem, ze to z miłości.
Chciałbym jej przychylić nieba,
albo pomóc w tym, w czym trzeba.
Wręczyć upominek jakiś,
czy na przykład piękne kwiaty.
Lub talentem swym zabłysnąć
I laurkę zrobić śliczną...
****
Choć serduszko moje małe,
Tobie dziś oddaje całe.
byś na zawsze pamiętała
I podziękę moją znała.
Za to wszystko coś zrobiła,
Za to, żeś mnie urodziła,
I że byłaś mą ostoją,
Za to, żeś jest matką moją.
Ślę życzenia, a nie kwiatki
Oraz miłość na Dzień Matki.
Żyj nam Mamo wiele lat,
bo bez Ciebie smutny świat.
Bądź szczęśliwa i radosna,
niechaj w Twoim sercu zawsze gości wiosna.
Uśmiechaj się do świata,
on Ci umili Twego życia lata.
Kocham Cię Mamo !
Ja Ci nie dam Mamo gwiazdki z nieba, bo Ci wcale gwiazdki nie potrzeba.
Ja Ci nie dam Mamo krokodyla, bo on wcale życia nie umila.
I nie kupię Ci nowego kosmetyku, bo ich przecież na półeczce masz bez liku.
I nie kupię Ci sukienki, ani futra, ale za to
Za to już od jutra: Bardzo czule i serdecznie Cię przytulę, chrzan Ci zetrę i posiekam
Ci cebulę i swój pokój posprzątam zupełnie sam, a wieczorem, na dobranoc, buzi Ci
dam.
I pozmywam naczynia, choć – co tam! Wiesz, że w kuchni to ja jestem hipopotam, i uśmiechać się będę Mamo, gdy do szkoły mnie budzić będziesz rano, żebyś Mamo wiedziała, że Cię kocham.
****
Brakuje słów, aby podziękować
za matczyną odwagę, cierpliwość,
dobroć, zrozumienie, ale tak bardzo
chcę wyrazić wdzięczność
właśnie Tobie. Najbardziej kochającej z Mam...
****
Za to, że zawsze jesteś przy mym boku,
Za to, że wskazujesz drogę mi w mroku,
Za to, że dni moje tęczą malujesz
dziś Mamo z całego serca Ci dziękuję!
****
Mamo, tak bardzo Cię kocham
i dziękuję Ci za wszystko.
Za Twój uśmiech, który ogrzewa
mnie w różnych chwilach życia,
a najbardziej dziękuję Ci za to, że jesteś.
****
Mamusiu droga!
wciąż proszę Boga, który króluje na niebie,
by ręką Boską przed wielką troską
ochraniać zawsze chciał Ciebie.
Dziś tym goręcej z duszy dziecięcej
prośba się w górę wyrywa, abyś się miła,
zdrowiem cieszyła i zawsze szczęśliwa była.