godło

Podstawowa nr 5
im gen. Wł. Sikorskiego

Wycieczka w Pieniny 6 kl SP nr 5

W środę 18 maja klasa piąta i szósta wyjechała na wycieczkę w Pieniny. Organizatorem wycieczki była pani Mariola Krekora. Jako opiekunowie pojechała pani Beata Sokołowska i pani Joanna Miciul.

Pierwszym punktem wycieczki był Tuszów Narodowy, gdzie urodził się Patron Szkoły Podstawowej nr 5 – generał Władysław Sikorski. Poznaliśmy tam życiorys generała oraz obejrzeliśmy fotografie, wycinki z gazet, przedmioty. Wpisaliśmy się do księgi pamiątkowej. Po zrobieniu zdjęć pod domem rodzinnym Sikorskiego ruszyliśmy w dalszą drogę. Następnym elementem było Skamieniałe Miasto w Ciężkowicach. Nazwa Skamieniałe Miasto pochodzi od legendy mówiącej, że kiedyś w tym miejscu stał gród, który za grzechy jego mieszkańców został zamieniony w kamień. Widzieliśmy tam między innymi: Ratusz, Grunwald, Warownię Dolną, Pustelnię, Cygankę czy Czarownicę. Skały były bardzo oryginalne i ciekawe. Ostatnim punktem wycieczki tego dnia było Miasteczko Galicyjskie. Wizyta w tym miejscu przeniosła nas w XIX wiek. W ulicznym pejzażu Monarchii Austro- węgierskiej znajdują się typowe dla tamtych czasów punkty usługowe np.: krawiec, zegarmistrz, apteka, gabinet dentystyczny, poczta. Po wizycie w Miasteczku Galicyjskim pojechaliśmy do Kluszkowic na kolację i nocleg.

Następnego dnia zaraz po śniadaniu ruszyliśmy do Pienińskiego Parku Narodowego. Po drodze widać było Tatry. Mijaliśmy pola, pastwiska i łąki, gdzie pasły się stada owiec i kóz. Drogę umilały opowieści, legendy i różne historie opowiadane przez przewodnika tatrzańskiego. Każdy bardzo się zmęczył, ale widok ze szczytu Trzech Koron wynagradzał cały trud. Było warto. Wspinaczka na Trzy Korony trwała około 3 godzin i była wyczerpująca. Nasz trud wynagrodziły nam piękne widoki na Jezioro Czorsztyńskie oraz przełom Dunajca. Wracając poznaliśmy historię św. Kingi, która żyła w XIII wieku oraz widzieliśmy ruiny zamku Czorsztyńskiego w którym św. Kinga wraz z zakonnicami schroniła się przed najazdem Tatarów. Po drodze mijaliśmy Potok Pieniński, który jest lewobrzeżnym dopływem Dunajca. Wiele osób napiło się czystej wody z potoku. Po zejściu z Trzech Koron poszliśmy na spływ tratwami po Dunajcu ze Sromowców Kąty do Szczawnicy. Pięknie było widać Trzy Korony, po których chwilę wcześniej chodziliśmy, Sokolicę, Górę Siedmiu Mnichów oraz prawy brzeg rzeki leżący już na Słowacji. Spływ umilały opowieści, historie i żarty flisaka. Spływ był bardzo miły i przyjemny. Po powrocie ze spływu poszliśmy kupić sobie pamiątki. Następnie pojechaliśmy do hotelu na nocleg i kolację. Po całym dniu wrażeń wszyscy byli uradowani odpoczynkiem.

Trzeci dzień wycieczki rozpoczęliśmy pieszą wycieczką po Kluszkowcach zwiedzając okolicę. Następnie zjechaliśmy kolejką Alpine Coaster. Później udaliśmy się do Wąwozu Papieskiego. Jest on pozostałością po kamieniołomie andezytu. 9 lipca 1978r. kardynał Wojtyła odprawił na polanie przed wejściem do wąwozu mszę świętą podczas oazowych Dni Skupienia Ruchu Światło – Życie. Trasa ścieżki skończyła się na szczycie góry Wdżar. Po drodze były tablice przystankowe z informacjami przyrodniczo-historycznymi. Po zejściu z góry Wdżar zaczęliśmy podróż powrotną do Dęblina, gdzie dotarliśmy w późnych godzinach wieczornych zmęczeni, ale pełni wrażeń.

Spływ Dunajcem

W drodze na Trzy Korony

Na szczycie Trzech Koron

Skamieniałe Miasto w Ciężkowicach

Muzeum Władysława Sikorskiego

BIP

MEN

Please publish modules in offcanvas position.